تسجيل الدخول
notification                                                                                                                                                                                       
notification المنصات التعليمية
notification الدعم الفني

للتواصل مع مكتب المساعدة الخاص بالحاسب الآلي الاتصال على

رقم البدالة في الفترة الصباحية 1806611 داخلي 1333

اضغط هنا للتواصل مع ادارات ومراكز الهيئة

 ارسال رسالة للشكاوى الى البريد الإلكتروني  GITHelpDesk@paaet.edu.kw

للتحدث مع موظفي الدعم الفني لأي مشكلة تقنية اضغط هنا

توصيف مقررات قسم التربية الموسيقية

أولاً: المقررات التخصصية والتخصصية المساندة


مقررات " البيانو والأناشيد" (1، 2، 3، 4، 5، 6)
(مقررات تخصصية- تطبيقية- إلزامية)
هي ست مقررات متتالية تتم دراستها حالياً في مختبرات خاصة تحوي آلات بيانو كهربائية مع سماعات خاصة لكل طالب/ طالبة. هذه المقررات هي العمود الفقري لتخصص التربية الموسيقية، تبرز أهميتها عند تنفيذ مقررات التربية العملية وعند دراسة المواد الموسيقية التطبيقية كالهارموني والتحليل الموسيقي. تهدف هذه المقررات إلى تهيئة الطالب لتنفيذ أداء المدونات الموسيقية للأناشيد والمارشات والألعاب الشعبية المطلوبة في مدارس وزارة التربية إضافة إلى أداء عدد من التمارين والمقطوعات الموسيقية لتوسيع مداركه وقدراته وثقافته الموسيقية بما يتوافق مع مستوى المقررات المدروسة. 
يتعرف الطالب في المقرر الأول لمختبر البيانو والأناشيد على آلة البيانو والجلسة الصحيحة ووضعيات اليد واستخدام الأصابع ويبدأ بقراءة التدوين الموسيقي وتطبيقه مباشرة على آلة البيانو. (علماً بأنه يتعلم قراءة التدوين الموسيقي أيضاً في المقرر الأول للقواعد والصولفيج المتزامن مع المقرر الأول للبيانو والأناشيد مع اختلاف الأساليب والأهداف). ويختلف مدى صعوبة قراءة التدوين الموسيقي وتتطور تبعاً لمستوى كل مقرر للبيانو والأناشيد للوصول إلى المستوى المطلوب الذي يحقق أهداف هذه المقررات. وفي آخر مقررين (5، 6) ينبغي أن يتمكن الطالب من غناء بعض الأناشيد المدرسية المقررة وأدائها على البيانو في آن واحد. 
فيما يلي تفاصيل التسجيل وتسلسل مقررات مختبرات "البيانو والأناشيد": 
رمز ورقم المقرراسم المقرر
عدد الوحداتعدد الساعاتالمطلب المسبق
102 13 01بيانو وأناشيد (1)34لايوجد
152 13 01بيانو وأناشيد (2)34102 13 01
202 13 01بيانو وأناشيد (3)34152 13 01
252 13 01بيانو وأناشيد (4)34202 13 01
302 13 01بيانو وأناشيد (5)34252 13 01
362 13 01بيانو وأناشيد (6)34302 13 01


توصيف مقررات "القواعد والصولفيج" (1، 2، 3، 4)
(مقررات تخصصية- تطبيقية- إلزامية)
هي أربع مقررات متتالية يدرس فيها الطالب أساسيات اللغة الموسيقية التي تمهد لدراسة جميع المقررات التخصصية في قسم التربية الموسيقية. تهدف هذه المقررات إلى تنمية الإدراك السمعي والإيقاعي لدى الطالب وتمكينه من قراءة وغناء التدوين الموسيقي وتحليل وغناء المسافات اللحنية وأداء التركيبات الإيقاعية المختلفة وذلك من خلال أدائه لتمارين الصولفيج القرائي والصولفيج الغنائي وكتابة الإملاءات الإيقاعية واللحنية. كما تهدف إلى تعريف الطالب بالمصطلحات الموسيقية للأداء تمهيداً لتطبيقها في العزف على الآلات الموسيقية. 
وينقسم محتوى كل من المقررين الثالث والرابع إلى فرعين: قواعد وصولفيج غربي وقواعد وصولفيج شرقي، وذلك لتعريف الطالب بأساسيات الموسيقا الشرقية العربية إلى جانب دراسة الصولفيج الغربي. 
فيما يلي تفاصيل التسجيل وتسلسل مقررات "القواعد والصولفيج": 
رمز ورقم المقرراسم المقرر
عدد الوحداتعدد الساعاتالمطلب المسبق
107 13 01قواعد وصولفيج (1)35لا يوجد
157 13 01قواعد وصولفيج (2)35107 13 01
207 13 01قواعد وصولفيج (3)35157 13 01
257 13 01قواعد وصولفيج (4)35207 13 01


مقررات "العزف المنوع"(1، 2، 3، 4)
(مقررات تخصصية- تطبيقية- إلزامية/اختيارية)
هي أربع مقررات متتالية تهدف إلى تعزيز إحساس الطالب بالجماليات الموسيقية وإكسابه مهارات العزف على آلة من اختياره إضافة إلى توسيع مداركه وثقافته الموسيقية وصقل شخصيته التي ربما تتطابق مع الآلة الموسيقية التي يختارها. وقد تم توزيع المقررات علي الشكل التالي:
يتعلم الطالب في المقررات الثلاث الأولى العزف على الآلة التي يختارها إلى جانب دراسته العزف على آلة البيانو الأساسية.  
في المقرر الرابع يدرس الطالب أساليب العزف على بعض الآلات الإيقاعية المدرسية (الطبل الكشفي، الكسيلوفون، والتيمباني) وذلك ليتمكن فيما بعد من المشاركة في الفرق الموسيقية المدرسية أو تشكيلها.
فيما يلي تفاصيل التسجيل وتسلسل مقررات "العزف المنوع":  
رمز ورقم المقرر
اسم المقررعدد الوحداتعدد الساعاتالمطلب المسبق
332 13 01

عزف منوع (1)

(آلة إضافية اختيارية)

12157 13 01
382 13 01

عزف منوع (2)

(آلة إضافية اختيارية)

12332 13 01
432 13 01

عزف منوع (3)

(آلة إضافية اختيارية)

12382 13 01
482 13 01

عزف منوع (4)

(آلات إيقاعية مدرسية)

12432 13 01


مقررات "مبادئ علم الهارموني" (1، 2، 3)
(مقررات تخصصية- تطبيقية- إلزامية)
هي ثلاث مقررات متتالية تهدف إلى تعريف الطالب بعلم الهارموني الذي يعني "علم تآلف الأصوات" والذي يكون الأساس في بناء أي عمل موسيقي. وتعمل هذه المقررات على الربط بين جميع مقررات برنامج التربية الموسيقية. 
ينقسم كل مقرر هارموني إلى فرع نظري وآخر عملي. يقوم الطالب في هذه المقررات بتنفيذ تمارين هارمونية نظرية (كتابية) وعملية (بالعزف على آلة البيانو) يتعلم من خلالها قوانين تسلسل العلاقات بين التآلفات الموسيقية وكيفية وضع مصاحبة لألحان بسيطة على آلة البيانو. وبذلك تمهد دراسة الهارموني لفهم المصاحبة الموسيقية التي تكتب للأناشيد المدرسية والألعاب الشعبية فيتحسن أداء الطالب لهذه الأناشيد والألعاب ويصبح أكثر استعداداً لاجتياز مقررات التربية العملية. كما تمهد مقررات الهارموني لفهم وتحليل المدونات الموسيقية التي سيدرسها الطالب في مقررات التاريخ والتحليل الغربي. 
فيما يلي تفاصيل التسجيل وتسلسل مقررات "مبادئ علم الهارموني": 
رمز ورقم المقرراسم المقرر
عدد الوحداتعدد الساعاتالمطلب المسبق
222 13 01مبادئ علم الهارموني (1)23157 13 01
322 13 01مبادئ علم الهارموني (2)23222 13 01
422 13 01مبادئ علم الهارموني (3)23322 13 01


مقرر "الكورال والكمبيوتر"(1، 2)
(مقررات. تخصصية مساندة- تطبيقية- إلزامية)
هذان المقرران متتاليان وينقسم كل منهما إلى فرعين مختلفين كما هو واضح من التسمية.
  • الكورال: وهو الغناء الجماعي في صوتين أو أكثر. الهدف من دراسة الكورال في المقررين الأول والثاني هو تنمية القدرة على قراءة وغناء التدوين الموسيقي بالإيقاع المدون المطلوب وتنمية الثقافة الموسيقية التخصصية اللازمة من خلال دراسة الأعمال الكورالية العالمية الأكاديمية لمختلف العصور الموسيقية.  ويستخدم الطالب في أداء الأعمال المقررة الرموز والاصطلاحات الموسيقية العالمية ويتعلم الغناء بلغات أجنبية مختلفة. 
  • الكمبيوتر: تهدف دراسة الكمبيوتر تمكن الطالب من التواصل مع التطور التكنولوجي الحديث في مجال الموسيقا وتعريفه ببرامج الكمبيوتر الخاصة بالتدوين الموسيقي (سيبيليوس، فينالي، و ميوزيك سكور) التي يختار منها واحداً أو أكثر لاستخدامه. ويتعرف الطالب في كل من هذين المقررين بشكل غير مباشر على عملية التأليف والتوزيع الكورالي والأوركسترالي بتنفيذ تدوين مقطوعات موسيقية غربية وشرقية مختارة تتناسب مع مستوى كل مقرر وتحتوي على كم من المصطلحات الموسيقية، بما في ذلك كيفية إضافة الكتابة للتدوين الموسيقي باللغتين العربية الإنجليزية لتطبيقها في تدوين كلمات الأناشيد وأغاني الكورال أو غير ذلك. 
فيما يلي تفاصيل التسجيل وتسلسل مقرري "الكورال والكمبيوتر":
رمز ورقم المقرراسم المقرر
عدد الوحداتعدد الساعاتالمطلب المسبق
162 13 01
كورال وكمبيوتر (1)34157 13 01
212 13 01كورال وكمبيوتر (2)34162 13 01


مقرر "الموشحات والفنون الشعبية"
 (مقرر تخصصي مساند- تطبيقي- إلزامي)
ومقرر "التحليل الشرقي والفنون الشعبية"
(مقرر تخصصي مساند- تطبيقي- إلزامي)
هذان المقرران متتاليان وينقسم كل منهما إلى فرعين مختلفين كما هو واضح من التسمية. 
  • يدرس الطالب في فرع الموشحات في المقرر الأول تاريخ الموسيقى العربية ويؤدي غناء بعض الأغاني العربية القديمة ذات القيمة الفنية العالية. 
  • في فرع التحليل الشرقي في المقرر الثاني، يتعلم الطالب تحليل المقامات الموسيقية العربية والقوالب الآلية والغنائية في الموسيقا العربية الكلاسيكية ويقوم بتحليل عدد من المقطوعات الموسيقية. وكما يتعلم الطالب الإيقاعات الموسيقية العربية ويستوعب الفرق بين الإيقاعات العربية والإيقاعات الكويتية الشعبية التي يتعلمها في الفرع الثاني من المقرر.
  • الفرع الثاني من هذين المقررين يهتم بدراسة تاريخ الفن الشعبي الخليجي بصفة عامة والكويتي بصفة خاصة وأهم ما في المقرر أن يتعلم الطالب العزف على الآلات الموسيقية الشعبية ويؤدي مع أقرانه في عمل جماعي عدداً من الإيقاعات الشعبية الكويتية باستخدام الآلات الإيقاعية الشعبية المختلفة وفق القواعد المتبعة في تنفيذ الإيقاعات الشعبية.  
فيما يلي تفاصيل التسجيل وتسلسل مقرري "الموشحات والفنون الشعبية" و"التحليل الشرقي والفنون الشعبية": 
رمز ورقم المقرراسم المقرر
عدد الوحداتعدد الساعاتالمطلب المسبق
262 13 01موشحات وفنون شعبية34212 13 01
312 13 01
تحليل شرقي وفنون شعبية34262 13 01

مقرري "التاريخ والتحليل" (1،2)
(مقررات تخصصية مساندة- تطبيقية- إلزامية)
هذان المقرران متتاليان وينقسم كل منهما إلى فرعين كما هو واضح في التسمية. ويهدف المقرران إلى رفع مستوى تذوق الطالب لأنواع الموسيقا الهادفة التي تسمو بالروح والخلق من خلال تنمية ثقافته الموسيقية من حيث الإلمام بأعمال عمالقة التأليف الموسيقي العالمي تمهيداً لاستخدامها في عمله كمدرس للتربية الموسيقية. وكذلك يهدفان إلى تعريف الطالب بالقوالب الموسيقية العالمية المختلفة وتنوع أساليب التأليف الموسيقي على مر العصور.

  • في فرع التاريخ يدرس الطالب تاريخ الموسيقا الغربية وتطورها عبر مختلف العصور التاريخية الموسيقية من العصور القديمة وصولاً إلى عصر الباروك ثم إلى العصر الرومانسي والقرن العشرين.
  • في فرع التحليل يدرس الطالب قوالب الموسيقا الغربية والقواعد الهارمونية التي تحددها ويقوم بتحليل بعض النماذج من الأعمال الموسيقية العالمية. 
كما يساهم هذان المقرران في رفع سوية الموسيقا الكويتية المحلية بالاستفادة من بعض خصائص الموسيقا الكلاسيكية العالمية الجادة. 
فيما يلي تفاصيل التسجيل وتسلسل مقرري التاريخ والتحليل في الخطة الدراسية: 
رمز ورقم المقرراسم المقرر
عدد الوحداتعدد الساعاتالمطلب المسبق
392 13 01تاريخ وتحليل (1)23322 13 01
492 13 01تاريخ وتحليل (2)23392 13 01


ثانياً: مقررات يقدمها قسم التربية الموسيقية لأقسام الكلية الأخرى

مقرر "ثقافة موسيقية" (عدد الوحدات 2) 
لطلبة جميع التخصصات
مقرر "الثقافة الموسيقية" (عدد الوحدات 3)
لطلبة التربية الخاصة
(مقررات ثقافية اختيارية - تطبيقية)
يقدم قسم التربية الموسيقية هذا المقرر بوحدتين لجميع طلبة كلية التربية الأساسية وبثلاث وحدات لطلبة تخصص التربية الخاصة وتختلف كثافة محتوى المقرر وفقاً لعدد الوحدات. يهدف المقرر إلى تنمية الحس الموسيقي والارتقاء بمستوى التذوق الفني الموسيقي لدى الطالب من خلال الاستماع لبعض الأعمال الموسيقية العالمية والعربية ذات القيمة الفنية العالية. كما يهدف إلى صقل ثقافة الطالب العامة التي تعتبر الثقافة الموسيقية جزءاً منها. 
يدرس الطالب في هذا المقرر العناصر الأساسية للموسيقا وبعض مبادئ التدوين الموسيقي ويتعرف بإيجاز سريع على تاريخ الموسيقا العربية والغربية على السواء مروراً بدراسة السير الذاتية لبعض أهم المؤلفين الموسيقيين المشهورين والاستماع لأهم أعمالهم. 
فيما يلي تفاصيل التسجيل في مقرري "ثقافة موسيقية" و "الثقافة الموسيقية":
رمز ورقم المقرر
اسم المقررعدد الوحداتعدد الساعاتالمطلب المسبق
153 13 01
ثقافة موسيقية22لا يوجد
151 13 01الثقافة الموسيقية33لا يوجد


مقرر "الإيقاع الحركي" لطلبة تخصص التربية البدنية
(مقرر مساند لتخصص التربية البدنية- تطبيقي- إلزامي)

يقدم قسم التربية الموسيقية هذا المقرر خصيصاً لطلاب وطالبات تخصص التربية البدنية. ويهدف إلى تطوير حواسهم وأدائهم الإيقاعي من خلال بعض تفاصيل مكونات اللغة الموسيقية التي تكسبه القدرة على التعبير الحركي الإيقاعي.

يتعلم الطالب في هذا المقرر بعض الرموز والأشكال الإيقاعية والمصطلحات الموسيقية ويطبقها من خلال تمارين وتدريبات حركية إيقاعية مدروسة أو من ابتكاره. ويشارك الطالب في هذا المقرر في تقديم عروض إيقاعية يتعين عليه فيها الأداء مع إظهار التعبيرات المختلفة والتطبيق الدقيق للإيقاعات في أداء حركي مميز، ما سيفيده في عمله كمدرس للتربية البدنية وبخاصة في ابتكار وتدريس التدريبات الإيقاعية وتنفيذ العروض الرياضية في المراحل المدرسية المختلفة.

فيما يلي تفاصيل التسجيل في مقرر "الإيقاع الحركي":

رمز ورقم المقرراسم المقررعدد الوحداتعدد الساعاتالمطلب المسبق
147 13 01إيقاع حركي23لا يوجد



ثالثاً: مقررات مهنية إلزامية يقدمها قسم التربية الموسيقية تابعة لقسم المناهج والأصول

مقرر "طرق تدريس تربية موسيقية"
(مقرر إعداد مهني - تطبيقي - إلزامية)
هذا المقرر خاص بطلبة قسم التربية الموسيقية ويعتبر صلة الوصل بين ما تم دراسته في المقررات التربوية ومقررات علم النفس الخاصة بعلم نفس الطفل ومراحل نموه المختلفة مع ما تم دراسته في المقررات التخصصية الموسيقية. يهدف هذا المقرر إلى إعداد معلم التربية الموسيقية وتوجيهه إلى أحدث أساليب تدريس التربية الموسيقية المتبعة والمبتكرة لتنمية قدرة الطالب، معلم المستقبل، على التعامل مع الطفل واليافع، تبعاً للمرحلة التي يقوم بتدريسها بتفهم ومرونة ومساعدته على بلورة أفكاره من خلال استخدام القصص الحركية والألعاب الموسيقية والغناء واستخدام الآلات الإيقاعية. ويهتم المقرر بالتركيز على أهمية الموسيقا في التربية وخصائص الموسيقا الجيدة بشكل عام وموسيقا الطفل بشكل خاص وتعريف الطالب بالمناهج الدراسية المقررة الموزعة على المراحل المدرسية المختلفة. 
فيما يلي تفاصيل التسجيل في مقرر "طرق تدريس تربية موسيقية": 
رمز ورقم المقرراسم المقررعدد الوحداتعدد الساعاتالمطلب المسبق
382 14 01
طرق تدريس تربية موسيقية33

302 13 01

304 14 01



مقرر "التربية العملية"
(مقرر إعداد مهني - عملي - إلزامي)
يتم تدريس هذا المقرر في مدارس وزارة التربية في دولة الكويت طيلة فصل دراسي كامل/ خمس أيام أسبوعياً، حيث يقوم الطالب المعلم بتطبيق كل ما سبق أن تعلمه عملياً من خلال تقديمه لحصص دراسية نموذجية مختلفة الأهداف. يكتسب الطالب من هذا المقرر خبرة عملية فعلية في التدريس من خلال تجربته الشخصية في المدارس ومن خلال التواصل مع المعلمين ذوي الخبرة السابقة في مجاله واستفادته من خبراتهم ما يجعله في أهبة الاستعداد لخوض مجال العمل كمعلم للتربية الموسيقية بعد حصوله على شهادة البكالوريوس في التربية الموسيقية.     
فيما يلي تفاصيل التسجيل في مقرر "تربية عملية – موسيقا": 
رمز ورقم المقرراسم المقررعدد الوحداتعدد الساعات
المطلب المسبق
492 14 01
تربية عملية – موسيقا9فصل دراسي كامل

112 09 01

212 09 01

304 14 01

382 14 01

384 14 01

214 15 01



مقرر "حلقة بحث – موسيقية"
(مقرر إعداد مهني - عملي - إلزامي)
يدرس الطالب هذا المقرر متزامناً مع مقرر التربية العملية، ويهدف إلى تحفيز قدرة الطالب على الابتكار وصقل شخصيته وثقته بنفسه كمعلم للتربية الموسيقية. يهتم هذا المقرر بمناقشة أساليب التدريس ومناقشة الإيجابيات والسلبيات لتدارك المواقف المختلفة التي يمكن أن يعاني الطالب منها خلال مقرر التربية العملية، ما يساهم في إكساب الطالب خبرة شاملة لعمله في التدريس من خلال عرضه لتجاربه واستماعه لتجارب أقرانه واطلاعه على ما يستجد في مجال عمله.   
فيما يلي تفاصيل التسجيل في مقرر "حلقة بحث - موسيقا": 
رمز ورقم المقرر
اسم المقررعدد الوحداتعدد الساعاتالمطلب المسبق
497 14 01حلقة بحث – موسيقية22 

 

Descriptions of Courses in

The Department of Music Education

 

1.   Specialized and Supportive – Specialized Courses:

 

 "Piano and Chants" Courses

Specialized, Applied, Mandatory

            They are six consecutive courses, that are taught in Digital Piano Laboratories. These courses are the backbone of the major in music education. Their importance emerges when implementing practical studies and when studying applied music subjects such as Harmony and musical analysis. These courses aim to prepare the student to be able to perform the musical notations of the chants, marches, folk games required in the schools of the Ministry of Education, in addition to performing several exercises and musical compositions that help to expand the student's perceptions, abilities and knowledge of the musical culture in general.

            In the first course of the piano and chants lab, the student gets to know the piano instrument, the right way of sitting facing the piano, hand positions and the use of fingers and begins to sight read the music, which is reading the musical notation and applying it directly on the piano. (Note that the student learns to read music notation also in the first music theory and solfege course which coincides with the first piano and chants course with different methods and goals). The difficulty level of the musical notation varies and develops according to the level of each piano and chants course to fulfill the goals of the courses. In the last two courses the student should sing and play at the same time some of the required school chants.

Here are the registration details of the "Piano and Chants" courses:

prerequisiteHoursUnits
Title of the CourseSymbol and the Course Number
-43Piano and chants (1)01 13 102
10 13 10243Piano and chants (2)01 13 152
01 13 15243Piano and chants (3)01 13 202
01 13 20243Piano and chants (4)01 13 252
01 13 25243Piano and chants (5)01 13 302
01 13 30243Piano and chants (6)01 13 360

 

 

 

"Music Theory and solfege" Courses

Specialized, Applied, Mandatory

            They are four consecutive courses in which the student studies the basics of musical language that pave the way for studying all the specialized courses at the Music Education Department. These courses aim to gradually develop the rhythmic and listening perception of the student so that he will be able to read, sing the music notation, analyze the music intervals and chords, and perform various rhythmic structures through exercises and dictations. These courses also aim to acknowledge the student with musical performing terms.

            The contents of the third and fourth courses of Music Theory are divided into Western and Eastern Music Theories, where the student begins to know the basics of Eastern Arabic Music alongside the Western.

Here are the registration details of the "Music Theory and Solfege" courses:

 

PrerequisiteHoursUnits
Title of the courseSymbol and Number of the course
-53Music Theory and Solfege (1)01 13 107
01 13 10753Music Theory and Solfege (2)01 13 157
01 13 15753Music Theory and Solfege (3)01 13 207
01 13 20753Music Theory and Solfege (4)01 13 257

 

"Various Instruments" Courses

Specialized, Applied, Mandatory

            They are four consecutive courses. They aim to enhance and vary the student's musical abilities and skills, broaden his knowledge of musical culture, refine his personality, which could match his chosen musical instrument. Thus, the courses are planned as follows:

·      In the first three courses the student learns how to play a chosen by him musical instrument beside studying the piano as an obligatory instrument.

·      In the fourth course, the student studies how to perform some school percussion instruments (snare drum, xylophone, and timpani) as to be able to take part in a school music band or to form it.

Here are the registration details of the "Various Instruments" courses:

PrerequisiteHours
UnitsTitle of the courseSymbol and Number of the course
01 13 15721

Various instruments (1)

(Chosen instrument)

01 13 332
01 13 33221

Various instruments (2)

(Chosen instrument)

01 13 382
01 13 38221

Various instruments (3)

(Chosen instrument)

01 13 432
01 13 43221

Various instruments (4)

(Percussion school instruments)

01 13 482

 

"Harmony Courses"

Specialized, Applied, Mandatory

            They are three consecutive courses. They aim to introduce the student to the science of Harmony which means the science of combining the sounds together, as Harmony is the foundation of the construction of any musical work. These courses work as a link between all courses of the music education program.

            Each Harmony course is divided into theoretical and practical sections. The student performs theoretical (written) and practical (by playing the piano) harmonic exercises through which he learns the laws of the sequence of relationships between musical chords and how to set simple accompaniment for simple school melodies on the piano. Thus, the Harmony courses would help the student understand the constructions of the musical accompaniments that are written for school chants and folk popular games, what improves his performance of the required chants and games. The Harmonny courses also pave the way to analyze and understand the different musical scores that are given in other courses like the western History and Analysis courses.

Here are the registration details of the Harmony courses:

PrerequisiteHoursUnits
Title of the courseSymbol and Number of the course
01 13 15743Harmony (1)01 13 222
01 13 22243Harmony (2)01 13 333
01 13 333  Harmony (3)01 13 444

 

"Choir and Computer" Courses

Supportive – Specialized, Applied, Mandatory

They are two consecutive courses, each divided into two different study sections as defined in the title:

·      Choir: which is a collective singing in two or more voices. The Choir aims to develop the students' ability to read and sing the musical notation, to improve their perceptions and esthetical approach to music and broaden their musical knowledge. The students will be acquainted with international academic choral music of different eras. They will also be urged to sing in various foreign languages and use the international music terminology and symbols.

·      Computer: The computer courses aim to enable the students to benefit from the modern technological development in the field of music through the music notation computer programs (Sibelius, Finale and Music Score) choosing one or two programs to use. The courses indirectly acknowledge the student with orchestration and composition through implementing different scores of western and Eastern music, including how to add writing in Arabic and English languages to the score for school chants or choir music or others.  

Here are the registration details of the Choir and Computer courses:

PrerequisiteHoursUnits
Title of the courseSymbol and Number of the course
01 13 15743Choir and Computer (1)01 13 162
01 13 16243Choir and Computer (2)01 13 212

 

 

 "Muashahat and Flok Arts" and

"Eastern Music Analyses and Folk Arts" Courses

 Supportive – Specialized, Applied, Mandatory

            They are two consecutive courses, each divided into two different study sections as defined in the title:

·      In the Muashahat section of the first course the student studies the history of the Eastern Arabic Music, learns how to appreciate the Arabic music by listening to it and singing some old Arabic songs.

·      In the Eastern music Analyses section of the second course, the student learns how to analyze the Arabic scales "makamat", the construction of the instrumental and singing forms and analyzes different classical Arabic music scores. The student also learns the different Arabic music rhythms and understands how they differ from the Kuwaiti Folk rhythms that he learns in the other section of the course.

·      The sections of the Folk Arts in both courses present the history of Folk Musical Art in the Gulf in general and particularly in Kuwait as a theoretical Basis. The most important is that the student learns how to play on the various popular percussion instruments and how to perform the most important Kuwaiti folk rhythms with his peers as a teamwork following the existing rules.

Here are the registration details of the above described two courses:

PrerequisiteHoursUnits
Title of the courseSymbol and Number of the course
01 13 21243Muashahat and Folk Arts (1)01 13 262
01 13 2624
3Eastern Analyses and Folk Arts (2)01 13 312

 

"History and Analyses" Courses

Supportive – Specialized, Applied, Mandatory

            They are two consecutive courses, each of them is divided into two sections as noted in the title. They aim to develop the student's knowledge and understanding of the diversity of musical methods of composing, broaden his perception of the worldwide music forms and the vast diversity of musical writing styles through the ages. They also aim to raise the level of the student's taste to always look for purposeful music that transcend the spirit and morals.

·      In the history section the student studies the history of Western music and its development through the various historical eras, from ancient times to the twentieth century, passing by Baroque, Classical, and Romantic periods.

·      In the Analysis section the student studies the classical musical compositional Forms and the harmonic rules that define them.

These two courses contribute to developing the local Kuwaiti music by introducing high examples of the International Classical Music. 

Here are the registration details of the two History and Analyses courses:

PrerequisiteHoursUnitsTitle of the course
Symbol and Number of the course
01 13 32232History and Analyses (1)01 13 392
01 13 39232History and Analyses (2)01 13 492

 

2.    Courses offered by The Department of Music Education to other departments in the College: 

 

"Music Appreciation" Courses

Offered to all students.

(Optional General Culture course, Applied)

            This course is designed for all students of the College of Basic Education. It aims to give the students a general knowledge of music to develop their musical taste and appreciation for the great musical works of great composers. It aims to refine the students' general culture, of which the music is an important part.

            In this course, the students are introduced to the elements of music, basics of music notation and musical forms with a brief introduction to the history of Western and Arabic music, passing through biographies of some famous composers and listening to their most important works.

Here are the registration details of the "Music Appreciation" courses:  

PrerequisiteHoursUnits
Title of the courseSymbol and Number of the course
-22Music Appreciation01 13 153
-33Music Appreciation01 13 151

 

"Eurhythmic" Course

Offered to Physical Education Specialty

(Supporting – Specialized course, Applied, Mandatory)

 

            This course is designed for the students of Physical Education Specialty aiming to develop their rhythmical senses and performances.

            In this course the students learn some dynamics and symbols of rhythmic music notation and apply them in practical exercises. The students are urged to present eurhythmic performances, where they must show different expressions and exact application of rhythms, what would be very beneficial to them in their work as teachers of physical education, especially when implementing sport shows in the schools' different stages.

Here are the registration details of the Eurhythmic course:

PrerequisiteHoursUnitsTitle of the courseSymbol and Number of the course
-32Eurhythmic01 13 147

 

3.   Courses offered by The department of Music Education affiliated to the

Department of Curriculums and Teaching Methods:

 

"Teaching Methods of Music Education" Course

(Professional preparation course, Applied, Mandatory)

            This course is designed for the students of Music Education as a link between what has been studied in the General Educational and the Psychology courses related to child psychology and its different stages of development          and what has been studied in the Specialized Musical courses.  This course aims to guide the student, as a future teacher of music education to the latest methods of teaching in his domain to develop his ability to deal with children and young person, according to the stage hie is teaching with understanding and flexibility, and to help him to crystalize his ideas using Kinetic Stories, Musical Games, Singing and the use of music percussion instruments.   

            The course focuses on the importance of music in Education, the characteristics of good music in general, and the characteristics of children's music. The course also introduces the student to the prescribed curricula distributed over the different school stages.  

Here are the registration details for the "Teaching Methods of Music Education" course:

PrerequisiteHours
UnitsTitle of the courseSymbol and Number of the course

01 13 302

01 14 304

33Teaching Methods of Music Education

01 14 382

 

 

"Practical Education – Music" Course

(Professional preparation course, Applied, Mandatory)

This course is taught in the schools of the Ministry of Education in the State of Kuwait for a full semester/ five days a week, where the student – teacher applies everything, he has previously learned in practice by providing him with model lessons with different objectives.  In this course the student gains actual personal practical teaching experience in addition to learning from experienced teachers in school where he is practicing, so that he feels ready to begin his work as a teacher of Music Education as soon as he obtains his bachelor's degree.

Here are the registration details for the "Practical Education - Music" course:

PrerequisiteHoursUnitsTitle of the courseSymbol and Number of the course

01 09 112

01 09 212

01 14 304

01 14 382

01 14 384

01 15 214

 9
Practical Education – Music

01 14 492

 

 

 

"Research Seminar – Music" Course

(Professional preparation course, practical, Mandatory)

The student studies this course simultaneously with the practical education course. It aims to stimulate the student's ability to innovate and refine his personality and self-confidence as a teacher of Music Education. This course is concerned with discussing teaching methods and discussing the pros and cons to remedy the different situations that the student may suffer from during his practical teaching course. It contributes to providing the student with a comprehensive experience for his work in teaching by presenting his experiences, listening to the experiences of his peers, and informing him of what is new in his field of work.

Here are the registration details for the "Research Seminar - Music" course:

PrerequisiteHoursUnits
Title of the courseSymbol and Number of the course
 22Research Seminar - Music

01 14 497